joi, 15 ianuarie 2009

Nemuritorul Eminescu !



Mihai Eminescu (15 ian 1850-15 iun 1889) este printre putinii poeti(romani) pe care pot sa-i citesc cu placere.Pe langa poeziile sale,care te patrund adanc, imi place foarte mult nuvela fantastica-Sarmanul Dionis-prima nuvela fantastica din litertura romana,Eminescu initiind un fantastic realizat prin imbinarea planului real cu cel fantastic.Si tin sa mai adaug ca daca ar fi scris mai multa proza probabil ar fi ajuns unul dintre cei mai mari prozatori din lume.

Mai sus se poate asculta poezia "Pe langa plopii fara sot..." intr-o varianta adaptata zilelelor noastre....(faceti abstractie de emisiunea unde apare).

PE LANGA PLOPII FARA SOT...

Pe lânga plopii fara sot
Adesea am trecut;
Ma cunosteau vecinii totii

Tu nu m-ai cunoscut.

La geamul tau ce stralucea
Privii atât de des;
O lume toata-ntelegea

Tu nu m-ai înteles.

De câte ori am asteptat
O soapta de raspuns!
O zi din viata sa-mi fi dat,
O zi mi-era de-ajuns;

O ora sa fi fost amici,
Sa ne iubim cu dor,
S-ascult de glasul gurii mici,
O ora, si sa mor.

Dându-mi din ochiul tau senin
O raza dinadins,
In calea timpilor ce vin
O stea s-ar fi aprins;

Ai fi trait în veci de veci
Si rânduri de vieti,
Cu ale tale brate reci
Inmarmureai maret,

Un chip de-a pururi adorat
Cum nu mai au perechi
Acele zâne ce strabat
Din timpurile vechi.

Caci te iubeam cu ochi pagâni
Si plini de suferinti,
Ce mi-i lasara din batrâni
Parintii din parinti.

Azi nici macar îmi pare rau
Ca trec cu mult mai rar,
Ca cu tristeta capul tau
Se-ntoarce în zadar,

Caci azi le semeni tuturor
La umblet si la port,
Si te privesc nepasator
C-un rece ochi de mort.

Tu trebuia sa te cuprinzi
De acel farmec stânt,
Si noaptea candela s-aprinzi
Iubirii pe pamânt.

(1883, 28 august / 9 septembrie)




Un comentariu:

Susana spunea...

Imi place f mult poezia asta. Heartbreaking... Si imi place mult si Eminescu, si ma bucur ca mi-ai adus aminte de el cu ocazia asta... L-am cam pus la naftalina dupa liceu:( Nu pot sa zic ca a fost ft original in ceea ce a scris, dar a avut o minte sclipitoare, si a insemnat un mare pas inainte pentru literatura noastra.

Sarmanul dionis l-am citit de doua ori. Mi-a placut f mult. Chiar acum cateva zile ma gandeam ca ceea ce a trait Dionis ar fi putut sa fie un fel de trip. Cine stie ce ciupercute o fi papat eminescu cand o scris nuvela asta:P ;))